خشم و عصبانیت

چرا نباید عصبانی می‌شویم؟! ۷ تأثیر منفی خشم روی سلامتی که باید بدانید!

بعضی اوقات خشم می‌تواند برای شما خوب باشد! اگر به سرعت به خشم خود توجه کنید و به روشی سالم آن را ابراز کنید.

درواقع خشم ممکن است به بعضی افراد کمک کند که منطقی تر فکر کنند. با این حال، اگر خشم را برای مدت طولانی در خود نگه دارید، در آخر از خشم و عصبانیت منفجر خواهید شد و این می‌تواند سلامت شما را تحت خطر قرار دهد.

اگر مستعد عصبانیت هستید در ادامه مقاله سایت ذهن سفید به هفت دلیل مهم برای اینکه چرا نباید عصبانی شویم خواهیم پرداخت.

 

۱.عصبانیت زیاد، قلب شما را در خطر قرار می‌دهد

خشم و عصبانیت

بیشترین آسیب فیزیکی که خشم بر سلامت شما وارد می‌کند، بر قلب است.

دکتر کریس آیکن، مدرس روانپزشکی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست و مدیر مرکز درمان خلق و خوی در وینستون، می‌گوید:«دوساعت پس از بروز خشم، احتمال حمله قلبی دوبرابر می‌شود»

همچنین دکتر آیکن به این نکته اشاره می‌کند:«اگر خشم خود را سرکوب می‌کنید یا آن را به روش نامناسب ابراز می‌کنید، احتمال اینکه قلب شما دچار بیماری بشود بسیار زیاد است.

برای محافظت از قلب خود، احساسات خود را شناسایی کنید و به آن‌ها رسیدگی کنید. دکتر آیکند می‌گوید:«اگر خشم خود را بتوانید شناسایی و مدیریت کنید و به صورت سازنده با فردی که از اون عصبانی هستید بتوانید عصبانیت خود را بروز بدهید، احتمال اینکه عصبانیت شما به قلب تان آسیبی بزند به صفر می‌رسد.»

 

۲.خشم خطر سکته را افزایش می‌دهد

اگر مستعد عصبانیت هستید، باید مراقب باشید. طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده خطر سکته مغزی بدلیل لخته شدن خون در مغز یا خونریزی در مغز درطی دوساعت پس از بروز عصبانیت به شیوه نادرست سه برابر می‌شود.

برای افرادی که قبلا یکبار این سکته را تجربه کرده اند، احتمال بروز این سکته برای این افراد ۶ برابر است!!

البته نگران نباشید! کنترل خشم و عصبانیت مهارتی است که میتوان آن را یاد گرفت و فهمید که چطور می‌توان خشم را تحت کنترل در آورد.

مری فریستاد، دکترای روانپزشکی و روانشناسی در دانشگاه ایالت اوهایو می‌گوید:«برای اینکه به سمت کنترل مثبت خشم حرکت کنیم، ابتدا باید عوامل تحریک کنند خشم و عصبانیت خود را پیدا کنیم و سپس سعی کنید این عوامل تحریک کننده را حذف کرده یا سعی کنید که نحوه عصبانیت خود را تغییردهید یعنی اگر عصبانیت خود را با پرخاشگری ابراز می‌کنید باید آن را بصورت مثبت و سازنده ابراز کنید!

راه‌های تقویت اعتمادبه‌نفس؛ 11 عادت‌موثر افرادموفق برای داشتن اعتماد‌به‌نفس

 

۳.عصبانیت، سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند

خشم

اگر مدام عصبانی می‌شوید، ممکن است بیشتر اوقات بیماری و مریضی به سراغتان بیاید.

در یک مطالعه دانشمندان دانشگاه هاروارد این موضوع را دریافت کردند که در افراد سالم، که تنها یادآوری یک تجربه عصبانیت در گذشته باعث کاهش سطح آنتی بادی در بدن آن ها می‌شود!

اگر شما فردی هستید که مدام عصبانی می‌شوید، باید هرچه سریعتر با به کار بردن چند راهکار برای کنترل خشم، از آسیب به سیستم ایمنی خود جلوگیری کنید.

فریستاد می‌گوید:«برقراری ارتباط محکم و قاطعانه، استفاده از شوخ طبعی، تغییر ساختار افکار برای دور شدن از تفکر سیاه و سفید و….  از جمله راهکارهای مقابله با عصبانیت و خشم بیش از حد است.»

البته باید به این نکته نیز توجه کنید که در مسیر کنترل خشم باید آرام آرام حرکت کنید و عجله نکنید!

 

۴.عصبانیت می‌تواند در شما استرس و اظطراب ایجاد کند

اگر مستعد عصبانیت و خشمگین شدن هستید باید این نکته را بدانید و پرخاشگری و عصبانیت ارتباط مستقیمی با بروز اضطراب و استرس بیش از حد در زندگی است.

طبق یک تحقیق که در سال ۲۰۱۲ در ژورنال منتشر شد، محققان دریافتند که خشم میتواند علائم اضطراب را تشدید کند.

اضطراب وضعیتی است که با یک نگرانی بیش از حد در زندگی خود را نشان می‌دهد و در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می‌کند.

همچنین در افرادی خشم خود را پنهان می‌کنند و از ابراز آن جلوگیری می‌کنند تشدید این علائم مشاهده شده.

 

۵.عصبانیت باعث ایجاد افسردگی می‌شود.

انواع خشم

تحقیقاتی زیادی افسردگی را با عصبانیت و پرخاشگری به ویژه در مردان، مرتبط دانسته اند. آیکن می‌گوید:« افسردگی زمانی رخ می‌دهد که خشم خود را درون خود نگه دارید یا آن را به روشی نادرست بروز بدهید.» پس برای جلوگیری از افسردگی باید هر چه سریع تر دلایل خشمگین شدن خود را پیدا کنیم و آن ها را بررسی و مدیریت کنیم.

آیکن اشاره می‌کند که :« فعالیتی را انتخاب کنید که بتوانید به وسیله آن خشم خود را به روشی درست بروز دهید برای مثال بازی هایی مثل گلف، سوزن دوزی، دوچرخه سواری. این نوع ورزش ها ذهن را کاملا درگیر خود می‌کنند و تمرکز شما را اشغال می‌کنند و زمانی که شما اینکار ها را انجام دهید دیگر ذهن شما دلیلی برای خشمگین شدن پیدا نمی‌کند!»

هر آنچه که درباره مزایای کنترل خشم باید بدانید!

 

۶.عصبانیت میتواند به ریه های شما اسیب بزند

شاید این فکر را بکنید که تنها افرادی که سیگاری هستند یا در مکان های آلوده کار می‌کنند ریه های آسیب دیده ای دارند اما طبق تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده، اگر مدام خشمگین باید و پرخاشگری کنید ممکن است به ریه های خود آسب بزنید

در این تحقیق دانشمندان دانشگاه هاروارد ۶۷۰ مرد را طی ۸ سال با استفاده از روش های امتیاز دهی مقدار پرخاشگری و خشم برای اندازه گری سطح خشم مورد مطالعه قرار دادند هرگونه تغییر در عملکرد ریه این افراد را بررسی کردند.

افرادی که بالاترین درجه خصومت را داشتند، ظرفیت ریه شان به طور قابل توجهی کاهش یافته بود که این به معنی افزایش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی است.

پس از این تحقیق دانشمندا به این نتیجه رسیدند که افزایش هرمون استرس که با احساس خشم رابطه مستقیمی دارد، باعث ایجاد التهاب در مجای تنفسی می‌شود.

 

۷.عصبانیت عمرتان را کاهش می‌دهد!

رفع خشم

آیا این حقیقت وجود دارد که انسان های شاد بیشتر عمر می‌کنند؟

استرس ارتباط تنگاتنگی با سلامت عمومی افراد دارد!

فریستاد می‌گوید:«اگر مدام عصبانی هستید و استرس دارید، طول عمر خود را کوتاه می‌کنید!»

تحقیقی که در دانشگاه میشیگان در یک دوره ۱۷ ساله انجام شد نشان داد زوج هایی که خشم خود را در درون خود نگه می‌دارند نسبت به کسانی که خشم خود را به روش درست بیان می‌کنند عمر کمتری داشتند!

 

سخن پایانی

اگر فردی هستید که نمی‌توانید خشم خود را به خوبی بروز دهید یا آن را در خود مخفی می‌کنید حتما با یک درمانگر کار کنید و تمرین کنید تا بتوانید برخشم خود کنترل داشته باشید!

فریستاد می‌گوید: باید به کسی که حق شما را پایمال می‌کند مستقیما حرف خود را بزنید. مستقیما به مردم بگویید از چه چیزی عصبانی هستید و به چه چیزی نیاز دارید.

 

منابع

تهیه مطلب: علیرضا زرپرور

منبع: ذهن سفید

ما را در اینستاگرام به آدرس zehnsefidcom دنبال کنید

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *