خلاصه کتاب عادت های اتمی

خلاصه کتاب عادت های اتمی

همه ما در طول روز مشغول به انجام کارهایی هستیم که نسبت به آن‌ها آگاهی نداریم. این کارها بصورت خودکار و تکراری انجام می‌شوند که عادت نام دارند.

امروز قصد دارم در این مقاله، خلاصه کتابی را برای شما بیاورم که یکی از بهترین کتاب ها درحوزه ساخت و ایجاد عادت به شما می آید.

پس اگر می‌خواین با بحث عادت آشنا بشین و بدونین چطور عادت ایجاد میشه بهتون پیشنهاد می‌کنم این مقاله رو از دست ندید!

 

عادت دقیقا چیه؟

عادت یک بیان ساده یا میشه گفت یک شکل ساده از یادگیری است؛ یک تغییر رفتار که به دلیل تجربه هایی که داشته ایم ساخته می‌شود.

به زبان ساده تر، عادت مانند یک پاسخ خودکار به موقعیت های خاصی است که در اثر تکرار و یادگیری ایجاد شده‌اند.

زمانی که رفتارهای ما به طور کاملا خودکار و بدون اگاهی انجام بشوند، آن زمان است که می‌توانیم بگوییم عادت در ما شکل گرفته است.

 

این کتاب چه اثری در زندگی من ایجاد می‌کند؟

خلاصه کتاب عادت های اتمی

۱.عادات درست به ما کمک می‌کنند که سریع تر به اهداف تعیین شده خود برسیم

هدف شما هرچه که باشد، چه شروع و رشد کسب و کار، انتشار کتاب، خرید خانه، یک شبه نمی‌توان به آن رسید!

این زمان است که عادت ها نقش خود را نشان می‌دهند.

عادت‌ها به دلیل اینکه به صورت خودکار عمل می‌کنند و نیاز به انرژی و اگاهی بسیار کمی دارند و می‌توانند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند.

به طور کلی می‌توان گفت که اولین قدم برای رسیدن به هر هدفی، شروع و پایبندی به عادات روزانه است!

برای مثال اگر می‌خواهید درمسابقات دو برنده شوید باید دویدن را برای خود تبدیل به یک عادت روزانه کنید. اگر می‌خواهید تبدیل به یک نویسنده موفق شوید باید؛

نوشتن را برای خود تبدیل به یک عادت روزانه کنید، اگر می‌خواهید یک وزنه بردار موفق شوید باید وزنه زدن را برای خود تبدیل به یک عادت روزانه کنید و..

 

۲.تبدیل شدن به شخصیتی که آرزویش را داشتید!

زمانی که عادات مناسب برای خود ایجاد می‌کنید به خودی خود و به مرور زمان شخصیت شما تغییر می‌کند و تبدیل به فردی می‌شوید که دیگران آرزوی آن را دارند.

دیگر وقت خود را در فضای مجازی تلف نمی‌کنید، خودتان را بر سر مسائل بی ارزش ناراحت نمی‌کنید و در نهایت از زندگی خود نهایت لذت را می‌برید و تبدیل به یک انسان شاد و موفق می‌شوید.

 

۳.افزایش سطح کیفیت زندگی

خلاصه کتاب عادت های اتمی

زمانی که برای خود عادات سازنده و خوب می‌سازید «فرقی نمی‌کند در چه زمینه ای از زندگی» این عادت به خودی خود تأثیر مثبت خود را در بقیه حوزه های زندگی نیز ایجاد می‌کند.

برای مثال اگر برای خود این عادت را ساخته اید که هر روز صبح به پیاده روی بروید، این عادت نه تنها در حوزه سلامت بدن شما اثر مثبت ایجاد می‌کند بلکه؛

در حوزه های دیگر مانند بالا رفتن کیفیت کار، توانایی بهتر مدیریت زمان، مدیریت انرژی در طول روز و سلامت روان شما نیز اثر مثبت خود را به جای می‌گذارد.

زمانی که پیاده روی یا نوشتن برای شما تبدیل به عادت نشود به خوبی نمی‌تواند تأثیر مثبتی ایجاد کند برای مثال اگر یک روز پیاده روی بروید و چند روز آن را به تعویق بیندازید، این پیاده هیچ تأثیر مثبتی درزندگی شما ایجاد نمی‌کند.

باید در ابتداری ایجاد عادت تمرین و ممارست داشته باشید تا برای شما تبدیل به عادت شود و بعد از اینکه برای شما تبدیل به یک عادت شد دیگر نیازی نیست نگران برای آن انرژی صرف کنید، به طور اتوماتیک عمل خواهد کرد!!

 

درباره نویسنده کتاب عادت های اتمی

درباره جیمز کلیر

جیمز کلیر، نویسنده و سخنرانی است که بر عادت ها، تصمیم گیری و بهبود پیوسته متمرکز شده است. او که نویسنده پرفروش لیست نیویورک تایمز است، به خاطر کتاب «عادت های اتمی» نقدها و تمجیدهای زیادی از وال استریت ژورنال، تایمز و … دریافت کرده است.

وب سایت او (jamesclear.com) ماهیانه چندین میلیون بازدید دارد و به مرجعی برای تجزیه و تحلیل عادت ها تبدیل شده است. همچنین او خبرنامه ایمیلی معروفی دارد که محتوای ارزشمندی را از طریق آن به اشتراک می گذارد.

امروزه جیمز کلیر یکی از محبوب ترین محققان در حوزه عادت است که در سایت خود JamesClear.com برای تغییر یا ایجاد عادت به میلیون ها نفر کمک می‌کند!

داستان چیه؟!

در ادامه می‌خواهم برای شما ۳ درس مهم بیاورم که به شما در درک بهتر مفاهیم کتاب کمک می‌کند، مانند ترک عادت یا ایجاد عادات جدید و…:

۱.هر بار که عادتی را انجام می‌دهیم در واقع در حال اجرا یک الگو چهار مرحله ای هستیم: نشانه، اشتیاق، واکنش، پاداش

۲.اگر می‌خواهید عادت‌های جدید برای خود شکل دهید باید آن ها را آشکار، جذاب، آسان و رضایت بخش کنید.

۳.هنگامی که در حال ایجاد یک عادت جدید در خود هستید مدام باید خود را بررسی کند که در چه مرحله ای هستید و آیا عادت در شما شکل گرفته یا در حال شکل گرفتن است!

حالا که با این سه درس مهم آشنا شدیم وقت آن فرا رسیده که وارد بحث اصلی کتاب بشویم، پس با من همراه باشید.

 

درس اول: همه عادت ها از یک الگوی چهار مرحله پیروی میکنند: نشانه، اشتیاق، واکنش، پاداش

در سال ۱۷۷۶، آدام اسمیت در اثر بزرگ خود، پایه های اقتصاد مدرن را بنا نهاد!

یکی از مشهورترین مشاهدات وی این است که در یک سیستم بازار آزاد، همه کارگران طبیعتا رفاه جامعه خود را به حداکثر می‌رسانند، حتی اگر صرفا به نفع خود عمل کنند.

اما آدام اسمیت معتقد بود که این افراد توسط یک دست نامرئی هدایت می‌شوند تا به هدفی که برایشان تعیین شده برسند.

وقتی صحبت از عادت ها می‌شود، جیمز کلیر پیشنهاد می‌کند که محیط را مانند یک دست نامرئی در نظر بگیریم که رفتار انسان را شکل می‌دهد! به همین دلیل است که یک نشانه همیشه اولین قدم برای انجام هر عادتی است.

ممکن است این نشانه همیشه از خارج از ذهن نباشد ولی در اکثر مواقع از خارج از ذهن ما است.

به این ترتیب با ایجاد نشانه، سه مرحله دیگر به ترتیب انجام می‌شوند و عادت شکل می‌گیرد.

۱.نشانه: بخشی از اطلاعات که نشان می‌دهد پاداشی وجود دارد، مانند تاریک شدن اتاق که نشانه برای خوابیدن مغز است.

۲.اشتیاق: انگیزه تغییری چیزی برای دریافت پاداش، مانند انگیزه خوابیدن برای با انرژی بیدار شدن در صبح

۳.واکنش، هر فکر یا اقدامی که برای رسیدن به پاداش نیاز است انجام شود.

۴.پاداش: احساس رضایت بخشی که از انجام عادت دریافت می‌کنید، همراه با درسی که آیا آن را دوباره انجام می دهید یا نه.

 

درس دوم:برای ایجاد عادت باید آن‌ها را آشکار، جذاب، آسان و رضایت بخش کنید.

کتاب عادت های اتمی

جیمز کلیر در کتاب عادت‌های اتمی خود الگوی چهار مرحله ای پیشنهاد می‌کند، سپس چهار قانون تغییر عادت را برداشت می‌کند که هر کدام با یک بخش از چهار مرحله ایجاد عادت مطابقت دارند.

در ادامه این چهار قانون را به همراه چند ایده برای استفاده بهتر از آن‌ها برای تغییر عادات یا ایجاد عادات خوب ارائه می‌دهیم:

آن را آشکار و واضح کنید: میوه های خودرا در یخچال پنهان نکنید! آن‌ها را در مقابل دید خود قرارا دهید.

آن را برای خود جذاب کنید: از میوه‌ای که واقعا دوست دارید شروع به خوردن کنید، بنابراین خوردن بقیه میوه‌های برای شما راحت تر می‌شود.

آن را برای خود آسان کنید: با تمرکز بر روی میوه هایی که نیاز به پوست کندن دارند وقت خود را هدر ندهید! اول از میوه هایی شروع کنید که آسان تر خورده می‌شوند.

آن را برای خود رضایت بخش کنید: اگر میوه ای که انتخاب کرده اید را دوست داشته باشید، خوردن آن‌ را نیز دوست خواهید داشت و در نتیجه احساس رضایت بخش تری نسبت به سلامتی خود دارید.

 

شما می‌توانید این قوانین را در انواع عادات خوب مانند دویدن، کار بر روی پروژه های تکراری، گذراندن وقت بیشتر با خانواده و… اعمال کنید.

و برای ترک عادت بد برعکس این قوانین عمل کنید، آن‌ها را از دید خود پنهان کنید، آن‌ها را برای ذهن خود غیر جذاب کنید، آن‌ها را دشوار نشان دهید و حس نارضایتی از انجام آن‌ها داشته باشید.

 

درس سوم: هنگامی که در حال ایجاد یک عادت جدید در خود هستید مدام باید خود را بررسی کند که در چه مرحله ای هستید و آیا عادت در شما شکل گرفته یا در حال شکل گرفتن است!

کتاب عادت های اتمی

با رعایت اصول و قوانینی که در کتاب عادت‌های اتمی گفته شد، ایجاد یا از بین بردن هر عادتی دیگر به یک سرگرمی تبدیل خواهد شد!

شاید الان با یادگیری این نکات تصمیم گرفته باشید که همزمان چندین عادت را حذف کنید اما باید به این نکته نیز توجه کنید که؛

در یک زمان چندین کار را نباید باهم انجام دهید اینطوری نمی‌توانید به اهداف تعیین شده خود برسید.

برای خود دفتری تهیه کرده و این دفتر را مخصوص ردیابی و بررسی عادت‌های خود در نظر بگیرید و به کمک آن عادت‌های منفی و بد خود را پیدا کنید.

برای مثال تمامی رفتار ها و عاداتی که می‌خواهید انجام دهید را در این دفتر می‌نویسید و در پایان روز آن دسته از رفتار ها و عاداتی که در دفتر نوشته اید را اگر انجام داده اید، علامت دار می‌کنید.

حتی می‌توانید عاداتی بدی که انجام داده اید را در بخش عادات بد این دفتر قرار دهید و با اینکار تمامی رفتار ها و عادات خود را مدیریت کنید.

 

سخن پایانی

وقتی نوبت به تغییر رفتارمان می‌رسد، همه ما باید بفهمیم چه چیزی برای ما مفید است. در کتاب عادت‌های اتمی به طور کاملا حرفه و ساده درباره عادت توضیح داده شده است.

اگر می‌خواهید در زمینه ایجاد یا ترک عادت اطلاعات بیشتری کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنم که این کتاب ارزشمند را حتما مطالعه بکنید.

 

دانلود پی دی اف خلاصه کتاب عادت های اتمی

Block "%d9%be%db%8c%d8%b4%e2%80%8c%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3-%d8%ae%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d8%b1-2" not found

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *